Szwecja – najlepszy system edukacji na świecie?

Przegląd szwedzkiego systemu szkolnictwa

Przedszkole

Przedszkole (förskola) jest otwarte dla dzieci w wieku od 1 do 5 lat. Ośmioro na dziesięcioro dzieci w tym wieku spędza tam część swoich dni powszednich. Szwedzka tradycja przedszkola podkreśla znaczenie zabawy w rozwój i naukę dziecka. Zainteresowania i potrzeby dzieci są również kluczowymi elementami ich edukacji w programie nauczania przedszkolnego. W szwedzkich przedszkolach coraz powszechniejsza staje się edukacja uwzględniająca problematykę płci. Celem jest, aby dzieci miały takie same możliwości w życiu, bez względu na płeć.

Wszystkim dzieciom oferuje się miejsce w przedszkolu (förskoleklass) począwszy od jesiennego semestru roku, w którym kończą 6 lat, aż do rozpoczęcia obowiązku szkolnego. Przedszkole zostało zaprojektowane tak, aby stymulować rozwój i naukę każdego dziecka oraz zapewnić platformę dla jego przyszłej edukacji szkolnej.

Obowiązek szkolny

Obejmuje ona szkołę podstawową (lågstadiet) w klasach 1-3, następnie gimnazjum (mellanstadiet) w klasach 4-6, a następnie gimnazjum (högstadiet) w klasach 7-9. Szkoły te prowadzone są przez władze miejskie lub szkoły finansowane ze środków publicznych „szkoły bezpłatne” lub istnieją szkoły z internatem znane jako „szkoły prywatne”, które są finansowane z prywatnych opłat za naukę.

Wspólnym wysiłkiem jest usprawnienie edukacji, ponieważ wszyscy uczniowie na poziomie szkoły podstawowej uczęszczają do tych samych, ograniczonych grup tematycznych. Krytycy twierdzą, że znacznie obniżyło to wyniki wśród utalentowanych studentów, nie podnosząc ich w innych grupach. Społeczność, w której szkoła prywatna oferuje swoje usługi, musi wspierać ją taką samą kwotą pieniędzy lub bonów na jednego ucznia, jaką zapewnia szkołom publicznym. Kwota finansowania na jednego ucznia jest taka sama, a szkoły, które otrzymują vouchery nie mogą pobierać dodatkowych opłat.

Po ukończeniu szkoły obowiązkowej

Szkoła średnia (gimnazjum) jest opcjonalna i bezpłatna. Programy nauczania w szkołach średnich trwają trzy lata. Prawie wszyscy uczniowie, którzy ukończą szkołę obowiązkową, rozpoczynają naukę w szkole średniej. Aby zostać przyjętym do programu krajowego, studenci muszą mieć zaliczone klasy w języku szwedzkim lub szwedzkim jako drugi język, angielski i matematyka. W przypadku szkoły średniej, uczniowie wymagają zaliczenia klas w dziewięciu dodatkowych przedmiotach, w sumie dwunastu. W przypadku programu zawodowego, uczniowie muszą mieć zaliczone klasy z pięciu dodatkowych przedmiotów, w sumie ośmiu. Ponieważ cała edukacja jest finansowana ze środków publicznych, wszyscy uczniowie mają duży wybór. Zapobiega to ograniczeniu wyboru dla osób o mniej szczęśliwym pochodzeniu, jak to ma miejsce w Wielkiej Brytanii.

Prawo do wyboru

Co ciekawe, Szwecja ma możliwość wyboru szkoły, w której można wybrać dowolną inną szkołę państwową lub prywatną, bez ponoszenia żadnych kosztów. Jeśli Twoje dziecko nie lubi swojej szkoły, można ją łatwo zmienić. Sprawozdania szwedzkiej Narodowej Agencji Edukacji ostrzegły, że z prawa wyboru szkoły korzystają głównie lepiej wykształceni rodzice z klasy średniej. Dzieci ze środowisk klasy średniej gromadzą się w tych samych nielicznych, bardzo popularnych szkołach.

Szkoły niezależne

Liczba niezależnych szkół w Szwecji rośnie, a dziś wybór szkoły jest postrzegany jako prawo. Rząd szwedzki wspiera tworzenie niezależnych szkół, które muszą być zatwierdzone przez Inspektorat Szkół i zgodne z krajowymi programami nauczania i programami nauczania. W 2010 r. około 10% działań szkolnych było prowadzonych przez prywatnych graczy. 12% uczniów szkół obowiązkowych i 24% uczniów szkół ponadgimnazjalnych uczęszcza do szkół niezależnych. Istnieje również kilka szkół międzynarodowych, których programy nauczania odpowiadają programom innych krajów. Szkoły te są częściowo finansowane przez rząd szwedzki i są skierowane głównie do dzieci cudzoziemców, którzy przebywają w Szwecji przez ograniczony czas. Niezależny system szkolny w Szwecji, w którym edukacja jest bezpłatna, a uczniowie mają powszechny dostęp do szkół z możliwością wyboru spośród różnych dostawców usług, wzbudził zainteresowanie na całym świecie.W Szwecji niektórzy uważają, że prowadzenie szkół dla zysku jest niewłaściwe i podkreślają przykłady złych warunków i niespójności będących konsekwencją tego systemu. Zwolennicy szkół niezależnych zwracają uwagę na wiele pozytywnych wyników badań statystycznych. Jednym z nich jest to, że rodzice z dziećmi uczęszczającymi do niezależnych szkół są bardziej zadowoleni niż rodzice z dziećmi w szkołach miejskich.

Model zindywidualizowany

Szkoły te celowo różnią się od modelu szkoły państwowej. Etos Kunskapsskolana jest być może zaskoczeniem dla brytyjskich gości, którzy oczekują, że niezależne szkoły będą bardziej tradycyjne niż ich państwowy odpowiednik. Kunskapsskolan w Kista jest przeciwieństwem: brak jednolitej, bardzo nieformalnej dyscypliny i nauczania, otwarty układ planu i nacisk na naukę zindywidualizowaną, a nie na zajęcia formalne. Uczniowie negocjują swój własny plan lekcji w każdym tygodniu i mogą robić tak mało lub tyle klas formalnych, ile zechcą. Duży nacisk kładzie się na naukę przez Internet, a książek jest zadziwiająco mało.

Jaki jest międzynarodowy wymiar szwedzkiego systemu szkolnictwa?

Znajduje się w pierwszej dziesiątce pod względem czytelności w międzynarodowych rankingach i ma jeden z najbardziej egalitarnych systemów edukacyjnych, w którym szanse uczniów na sukces w szkole są w Szwecji bardziej wyrównane niż gdzie indziej. Nadal jednak pozostaje w tyle za swoim nordyckim sąsiadem, Finlandią, która jest oceniana jako najlepszy system edukacji na świecie.

Jak szkoły szwedzkie wypadają w porównaniu z systemem angielskim?

Dzieci rozpoczynają naukę w szkole w wieku 6 lub 7 lat, w porównaniu z 4 lub 5 w Wielkiej Brytanii. Uczniowie szkół języka angielskiego przechodzą przez całą szkołę testy z oceną zewnętrzną, podczas gdy uczniowie szwedzcy oceniani są przez własnych nauczycieli. Języki są obowiązkowe dla wszystkich szwedzkich dzieci w wieku szkolnym, ale tylko dla dzieci w wieku od 11 do 14 lat w Anglii. W Szwecji jest bardzo niewiele szkół pobierających opłaty, choć 10% z nich jest „darmowych”, finansowanych przez państwo, ale prowadzonych niezależnie. Szkoły te mogą osiągać zyski, jeśli udowodnią, że zapewniają dobry poziom edukacji.

Dlaczego szwedzkie dzieci radzą sobie tak dobrze?

Edukacjonaliści mówią o tym, że cały system jest w mniejszym stopniu ukierunkowany na cele, a w większym stopniu na dzieci. Dzieci zaczynają później i odczuwają mniejszą presję związaną z egzaminami zewnętrznymi. Wysokie opodatkowanie oznacza, że szkoły są dobrze finansowane…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *